Fjellheim

Här följer mina första rader från Fjellheim i Tromsö. Kom hit i lördags kväll, sent. Så jag träffade inte de eleverna som redan kommit förrän på lördags morgon. Men redan från första stund så kände jag att det var rätt plats jag kommit till. Härliga människor och verkligen en underbart fin plats! Stan är mysig och skolan är fin och fräsch. Rummet ska jag inte klaga på heller. Jag och Benjamin delar rum i nybygget, med eget kök, toalett och dusch på rummet. Inte illa. Utsikten från fönstret är också vacker! Vänta bara till snön kommer, då blir det en ännu större fröjd för ögat. Lite kurriosa kan vara att i natt kom första snön på Tromsös fjelltoppar. Hade smält bort när vi vaknade men ändå...tiiidig vinter?

Språket då? Ja undervisningen går jättebra att hänga med på. Bara en, Knut, som är svå att förstå eftersom att han pratar så mycket dialekt och snabbt och otydligt. Men det ska nog gå bättre så småningom. Dom säger att det brukar ta ungefär 2 veckor för svenskarna att hänga med i språket helt och fullt. Jag har bara varit här i två och en halv dag än så... Tålamod. Dialekter...Att det fanns såå många dialekter i Norge, det visste jag inte. Här har vi elever från Norges alla hörn och alla tycks dom prata olika;) Det går ganska bra att prata enskilt med dom men desto svårare att hänga med i diskussioner, och småprat med interna skämt. Men jag hoppas att det ska gå bra snart också med den saken. Får inte glömma fotbollen i söndags. Jag tar åt mig äran för att ha samlat ihop kanske 20 pers till att spela fotboll redan innan bibelskolan ens hade börjat. Var riktigt kult! Men jag slet upp skorna rätt rejält. Vi skulle spelat på konstgräs men så var den planen upptagen så då fick det bli på grus/jord. Och det synd ganska kraftigt på skorna nu kan jag tala om.

Ja, det var första inblicken i mitt liv på Fjellheim. Sitter inte vid datorn varje kväll men kommer att uppdatera er lite då och då så att ni får veta hur jag har det. Och för att avsluta på norska: Eg har det kempegreit!

Kommentarer
Postat av: Siggan

Haha! jag känner igen mig sååå! :) Det är bra att du får fart på norskarna!!

Har Knut berättat om Kåre? Oh, jag älskade att lyssna på det, eller alla Knuts lektioner för så vitt.... vi snakkas!

2009-08-18 @ 22:04:04
Postat av: ylva

hittat din blogg via Siggan... Bara såå kul att du går på Fjellheim - ja det är massa att lära sej om Norge innan man fattar ens hälften av alla skämt:) och sen samma ord men på tusen olika dialekter, känns ju som det är lika stor skillnad på olika norska dialekter som typ svenska - ryska!:) Lycka till!

2009-08-18 @ 23:54:50
Postat av: Gunnel Gustavsson

Det ska bli så roligt att följa dig och ditt liv i Norge. Jag gillar både norrmän och norskor och deras språk. Ha dé!

2009-08-20 @ 21:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback