Mission bland muslimer

Denna veckan har vi haft besök av en som heter Arnfinn som är missionär. Har varit i Kenya många år och jobbar nu som missionär bland muslimer. Det som har gjort stört intryck på mig eller det som jag har fastnat mest på det är det han pratade om idag; Om mission bland Somalifolk. Somali är det land som är minst nått av evangeliet om Jesus. Alla somalier utgör ungefär 15-17 millioner runt i världen, de allra flesta i Somalia, Kenya och Etiopien. Det som är intressant är att alla somalier utgör en enda stor grupp som har samma religion, samma kultur och samma språk. Det är anmärkningsvärt för tar man bara land som Kenya och Etionpien som är grannland så finns där runt 45 olia stammar och språk i vart och ett av landen.
Bland somalifolken så är 99,95 % muslimer. Alltså ett folk som verkligen behöver få förkunnat evangeliet för sig. Men man ska också nämna att det otroligt svårt att vara kristen och somalitillhörande. Det mest sannsynliga är att du blir utkastad ur familjen och familjen är det viktigaste somalier har.
Men så till det som jag fastnade för. Arnfinn berättade om hur internet används som evangelisationsmedel. I Norge finns det ca 15 erkända kristna. har ingen aning om vad siffran ligger på i hela världen men det finns kristna somalier i alla fall och antalet växer. Det anmärkningsvärda är att dessa somalier, som vänder sig till Gud och tar emot hans evangelium om Jesus, själva, utan att någon ber dem, sprider evangeliet vidare på internet. Det finns en webplats, minns inte vad den heter, där somalier från hela världen träffas och pratar och ber och sprider evangeliet. Detta även fast de så väl vet om hur tufft de kan få det. De vill sprida evangeliet till varje pris och det är stort att höra! Här går de, somalier som är från världens otryggaste land och vill sprida evangeliet vidare. Och här i Norge som räknas som världens tryggaste land gör vi det inte alls på det sättet. Evangeliet sprids och det finns mycket missionärer ute i världen men inte på den måten. De somalier som sprider evangeliet är "vanliga" kristna som exempelvis jag och mina klsskompisar. De vill verkligen nå ut till fler och det vill jag med men skillnaden mellan dom och mig är att dom verkligen gör allt de kan för att fler ska få höra om Jesus. Gör jag det? Nej inte på den måten.
O, vad jag önskar att fler fick höra om Jesus och tog det till sig hjärta. Att fler finge vända sig till Jesus och inse hur rikt det är.


"Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst"



Kommentarer
Postat av: Gunnel Gustavsson

Så roligt att du träffat Arnfinn. Träffar du honom igen måste du hälsa ifrån mig. Vi har träffats i Kenya många gånger och han är en fin man. Skönt att du är frisk igen. Här i min omgivning är vi alla friska.

2009-11-20 @ 23:37:44
Postat av: ni

ogillar när folk försöker pränta in sin religion på andra

2010-05-25 @ 19:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback