Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Sitter nu med mitt psykologiarbete. Skriver, som ja har nämnt tidigare, om filmen Radio och drar paralleller till olika psykologiska perspektiv.  Nu ska jag inte dra en hel psykologisk redogörelse över det. Men summan av kamelen av det jag funderar på är ett citat i filmen. Översatt låter det så här: "Han behandlar oss som vi borde behandla varandra." Tänk om alla hade levt med inställningen att behandla sina medmänniskor på samma sätt som man själv vill bli behandlad. Ingen vill bli mobbad, därför hade ingen heller mobbat. Ingen vill bli sårad, därför hade ingen sårat. Ingen vill bli hatad, därför hade ingen heller hatat. Ingen vill leva utstött, därför hade ingen heller stött ut någon. Vi hade kort och gott tagit hand om varandra och gett kärlek till varandra, Vi hade struntat i utseende och status. Vi hade sett varandra som människor som är lika mycket värd som jag själv. Ljuva tanke om världen hade varit sådan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback